Hästsemester 2012

Hästsemestern 2012

Hästsemestern började i år lördagen 28/7. Vi utgick traditionsenligt från Bönarps gård kl. 05.30 på morgonen. I år var det 10 st vagnsekipage och 5 st ryttare som var med. Färden gick mot Öland och vidare mot Västanå och vi nådde sedan Röttle där första rasten var. Vi körde sedan genom Gränna, vilket var uppskattat både av oss semesterfirare men även av flera Grännabor som kom ut ur bostäderna och var glada att se oss. Vi hade lunchrast innan Munkeryd och tyvärr kom där en rejäl regnskur, men det var också den enda under resan. Hellre att det kommer en sådan störtskur än att det regnar i dagarna tre tyckte vi. Efter några timmars fortsatt färd kom vi sedan fram till Klämmestorp, Stava, där vi övernattade. Också där hade vi tur att nå fram innan ett åsk- och regnväder kom på kvällen.

Dag 2 började med solsken då vi lämnade gården och begav oss vidare mot Björstorp. Efter Humlefall kom vi till Adelöv, och det var där på självaste marknadsplatsen som vi hade vår första paus. Färden fortsatte mot Nötekulla och Boarp och efter Hulu var det dags för paus igen. Efter pausen styrde vi mot Skinnarebo och kom så småningom fram till målet för dag 2, Åsens By. Under dessa 2 dagar körde vi 8,5 mil. Det är alltid ett härligt mål att anlända till Åsens By. På kvällen var det middag som vanligt och både mat och vandrarhem uppskattades av oss semesterfirare. På Åsens By händer ju också något annat väldigt roligt, nämligen det att vi släpper ihop alla hästarna i en och samma hage. Hagen är väl tilltagen i storlek och efter två dagar framför vagn brukar alla hästarna hälsa lite på varandra för att sen börja äta och återhämta sig. Men det är verkligen en mäktig syn när 21 st hästar släpps ihop och bekantar sig!

Dag 3 åt vi en härlig frukost på Åsens By och sedan for vi vidare mot Laggarebo, Fågelkärr och hade en traditionsenlig paus på allmänningen i Lappland. Wåge tackade alla för denna gång och sa att alla som ville var varmt välkomna igen nästa år då vi återigen kör. Sista sträckan fortsatte sedan genom Önnarp, Siringe och Flättinge och slutligen nådde vi Bönarp igen på eftermiddagen. Efter lite fika och eftersnack började folk packa ihop och ge sig iväg hemåt.

Jag har hört många som varit väldigt glada och nöjda med hästsemestern, det är verkligen ett unikt äventyr och dessa vackra småvägar som ringlar sig fram är ju perfekt för att ta sig fram på med häst och vagn. Vädret var också på vår sida dessa dagar, ibland solsken, ibland mulet och alltid med en temperatur som gynnade hästarna. Personligen hade jag väldigt roligt i år eftersom det var första gången min egen häst var med på semestern. Nu har vi börjat en ny, spännande tradition med detta. Wåge har redan tänkt ut nästa års tur. Jag hoppas på att träffa er alla där!